Saturday 14 April 2012

Dimensi Kajian

(1) Explanatory ( Kaedah Penjelasan)
     Untuk mencapai matlamat kajian, saya menggunakan kaedah penjelasan (Explanatory). Hal ini demikian kerana tujuan saya membuat kajian ini adalah untuk menjawab semua persoalan seperti 'mengapa','apa' dan 'bagaimana'.
(2) Applied Research (Penyelidikan Gunaan Khas)
      Saya menggunakan kaedah ini untuk memperoleh maklumat kajian. Saya telah membuat survey keatas 100 orang responden dalam kalangan penduduk di Kuching. Saya juga telah mengaplikasikan teori-teori yang sedia ada ke dalam temuduga terhadap responden.
(3) Cross-Sectional Research
      Saya menggunakan 'Cross-Sectional Research' kerana kajian ini dibuat hanya dalam satu masa iaitu semua data yang diperoleh dan pemerhatian yang dibuat hanya mengambil masa kuarang dari sebulan.
(4) Quantitative Data (kuantitatif  Data)
      Saya telah menggunakan kuantitif data untuk memperoleh maklumat-maklumat kajian. Teknik survey telah dibuat keatas 100 orang responden (member card). Data-data yang diperoleh melalui soalan-soalan yang dikemukakan terhadap responden telah dikumpul untuk dianalisis.
  • ·         Sebanyak 100 orang responden dalam kalangan penduduk kuching yang memiliki kad keahlian. ( tiada had umur) 
  •       Sebanyak 100 sampel digunakan dalam kajian ini.
  •       ‘Questionnaire”
  •   40 sampel diedarkan - pelanggan kad keahlian syarikat pakaian (cth:Padini,Levi's) 
  •      30 sampel diedarkan - pelanggan kad keahlian syarikat petronas 
  •    30 sampel diedarkan – pelanggan kad keahlian syarikat kosmetik (Cth:Avon,Maybeline)

No comments:

Post a Comment