Etnografi Pemasaran
Definisi
Satu alat perisian yang membenarkan para penyelidik untuk belajar kelakuan manusia (pengguna) terhadap produk dan perkhidmatan yang ditawarkan. Syarikat-syarikat menggunakan kaedah ini untuk mengetahui dan mempelajari budaya dan tingkah laku pelanggan mereka.
Kelebihan
- Menggunakan kaedah kuantitatif atau kualitatif
- Dilakukan dalam kehidupan sebenar
- Berinteraksi dan berhadapan dengan sampel atau subjek
- Menggunakan pelbagai sumber data kualitatif dan kuantitatif
- Data lebih tepat
- Pengumpulan data lebih induktif dan interaktif
Cabaran
- Memakan masa- selalunya bulan atau tahun yang berpanjangan
- Perlu memahami kepentingan responden
- Untuk membesarkan skala- Peningkatan kos, komunikasi dan daya usaha
- Fokus yang keterlaluan- boleh menyebabkan pengkaji terlepas pandang maklumat-maklumat lain yang tidak kurang pentingnya
.
No comments:
Post a Comment