Tuesday 8 May 2012

Kajian Etnografi Dalam Konteks Pemasaran



Etnografi Pemasaran

Definisi
Satu alat perisian yang membenarkan para penyelidik untuk belajar kelakuan manusia (pengguna) terhadap produk dan perkhidmatan yang ditawarkan. Syarikat-syarikat menggunakan kaedah ini  untuk mengetahui dan mempelajari budaya dan tingkah laku pelanggan mereka.

Kelebihan
  • Menggunakan kaedah kuantitatif atau kualitatif
  • Dilakukan dalam kehidupan sebenar
  • Berinteraksi dan berhadapan dengan sampel atau subjek
  • Menggunakan pelbagai sumber data kualitatif dan kuantitatif
  • Data lebih tepat
  • Pengumpulan data lebih induktif dan interaktif
 Cabaran
  •  Memakan masa- selalunya bulan atau tahun yang berpanjangan
  • Perlu memahami kepentingan responden
  • Untuk membesarkan skala- Peningkatan kos, komunikasi dan daya usaha
  • Fokus yang keterlaluan- boleh menyebabkan pengkaji terlepas pandang maklumat-maklumat lain yang tidak kurang pentingnya
 .

No comments:

Post a Comment