Sunday 15 April 2012

Penyataan Masalah


Kebanyakkan syarikat telah menyediakan kad keahlian untuk mengekalkan hubungan baik dengan pelanggan dan kesetiaan pelanggan terhadap barangan yang ditawarkan, tetapi penyediaan kad keahlian bukan setakat hanya memberi potongan harga terhadap barangan yang ditawarkan tetapi mereka seharusnya menggunakan maklumat pelanggan yang sedia ada dengan sebaik-baiknya. Dengan data-data pelanggan yang mereka ada, mereka seharusnya sentiasa berhubung dengan pelanggan-pelanggannya melalui e-mel atau telefon selepas proses pembelian. 
Kebanyakkan pelanggan kad keahlian mengetahui promosi atau maklumat terbaru yang ditawarkan oleh sesebuah syarikat melalui televisyen atau media cetak. Bukankah seharusnya pelanggan kad keahlian yang mengetahui terlebih dahulu promosi yang ditawarkan dari pelanggan biasa? Beberapa pelanggan kad keahlian memberitahu saya bahawa mereka tindak pernah menerima apa-apa pesanan ‘Terima Kasih’ atau maklumat promosi syarikat selepas melalui proses pembelian. 
Kajian ingin mengkaji faedah memiliki kad keahlian selain mendapat faedah dari segi kewangan (potongan harga).  Kajian ini ingin megkaji keberkesanan kad keahlian ini dapat membina hubungan baik dengan syarikat. Kajian dilakukan untuk mengukur tahap kepuasan pelanggan terhadap penggunaan kad keahlian. Seterusnya kajian ini juga mengenalpasti adakah pelanggan kad keahlian berkemungkinan untuk memperbaharui kad keahlian mereka setelah tamat tempoh dan adakah pelanggan akan setia dengan syarikat yang sama. Kajian juga cuba menggunakan  faktor geografi sebagai pengaruh utama penggunaan kad keahlian. Kajian juga turut mengkaji adakah pelanggan yang menggunakan kad keahlian adalah pelanggan yang setia? Dalam pengunanaan kad keahlian, kajian juga ingin mengkaji jenis-jenis syarikat yang menjadi kegemaran pelanggan untuk menggunakan kad keahlian.

No comments:

Post a Comment